Lajki, kliki i wyniki
Na teraz, w Suszu, mają dziesięć razy więcej kandydatów na burmistrza, na głowę mieszkańca, niż w Iławie. Nikt nowy się u nas nie ujawnił, więc „pomęczymy” naszych dwóch kandydatów.
Ukazują się o nich artykuły w mediach, w różnych kontekstach, a to burmistrz kupuje projekt szkoły i proponuje molo, a to przewodniczący walczy o ład pomostkowy na Jezioraku. Są też artykuły sponsorowane, te opłacane przez miasto reklamują Dawida Kopaczewskiego ( publikacja Urzędu Miasta ), te powiatowe Michała Młotka (publikacja Starostwa Powiatowego), oczywiście reklamują nieoficjalnie więc proszę traktować to jako moją opinię. Koło mnie już kopią dołki przy przejściu dla pieszych, więc przed wyborami powinno być to już przejście z pomarańczowymi światełkami, o którym pisałem. Więc znowu będzie o tym w mediach.
Jednak z tego ciężko cokolwiek wnioskować. Nawet z lajków czy komentarzy. Przydały by się dane o klikach pod artykułami ale te mają do dyspozycji media. Więcej amunicji prawdopodobnie zgromadził na polu inwestycji burmistrz. Ale czekamy też na propozycje nowych projektów, a tu szanse są równe. Skupmy się zatem, na razie, na porównaniu publicznych profili fejsbukowych obu kandydatów.
Wcześniej tylko wspomnę że pojawił się na stronie Eski „sondaż” ale z uwagi na jego „żadną” metodologię i wstawienie kandydatów, którzy nie ogłosili oficjalnie startu, trzeba potraktować to tylko jako zabawę i ciekawostkę.
Co do profili kandydatów. Mają one podobną liczbę obserwujących 4,2 tys (DK). i 3,7 tys (MM). Porównałem więc liczbę łapek i serduszek przy postach kandydatów w tym roku. Widzicie je na wykresie. Po lewej, na osi Y liczba lajków (łapki + serduszka) - tam gdzie krzyżyk tam liczba lajków pod postem w danym dniu. Drugi wykres prezentuje te same dane trochę inaczej. Zdjęcie nad artykułem jeszcze inaczej (tu uwaga, odwrócone są kolory). Tak aby można było wyrobić sobie ogólną intuicję.
Aktywniejszy jest burmistrz, ale w średniej liczbie lajków na post wygrywa przewodniczący (225 do 131). Kandydaci podobnie zapunktowali przy postach związanych z WOŚP (każdy powyżej 300 reakcji przy tych postach). Bardzo dobrze odbierane są posty rodzinne. Tu bank rozbił burmistrz, z 649 łapkami/sercami. Klasycznie, osobiste, rodzinne wpisy działają na FB bardzo dobrze, więc takich wpisów powinniśmy spodziewać się więcej. Dwa wykresy obrazujące lajki otrzymane przez kandydatów w tym roku, poniżej. Za miesiąc może uda się z tego zrobić ładną linię trendu, choć przy tak małej ilości danych, nie będzie on rozstrzygający. Te lajki proponuję traktować jako jakiś mglisty wskaźnik poparcia przez osoby zdecydowane głosować na danego kandydata, często korzystające z mediów społecznościowych. Na ile może to ważyć w całości rzeczywiście oddanych głosów, na razie nie wiem.
Uwaga: W przypadku dwóch postów jednego dnia, przerzuciłem wartość jednego z nich do dnia obok. Stan na dzień 17.02.2024 , g.10:00.
Aktualne profile publiczne kandydatów powyżej.