ANDRZEJ RYKACZEWSKI

Kandydat do Sejmu. Lista nr. 4. Pozycja nr. 10


Kandydat zwrócił się do mieszkańców w formie poniższego listu i odpowiedział na pytania mieszkańców:

Szanowni Państwo!

Z zaszczytem i dumą reprezentuję listę Prawa i Sprawiedliwości kandydując na Posła na Sejm RP z 10 miejsca.

Jestem rodowitym iławianinem, długoletnim samorządowcem oraz przedsiębiorcą.  Jestem Waszym sąsiadem i znajomym. Jestem stąd. Znacie mnie, a ja znam Was i potrzeby regionu, z którego się wywodzę. Od lat przyjaźnię się z Posłem Zbigniewem Babalskim i pragnę być kontynuatorem jego polityki nie tylko nurcie gospodarczym, ale i rolniczym.

Jestem zwolennikiem spokojnych negocjacji, ponad podziałami, bo tylko zgodni możemy skupić się na rzeczach najważniejszych dla Polski i dla Małych Ojczyzn.

15 października wspólnie zadecydujemy, w jakim kierunku podążymy jako Naród. Chciałbym, by Polska była ostoją tradycyjnych wartości oraz wzorem kraju spójnego i silnego. Tylko to może zagwarantować bezpieczną przyszłość Polaków.

Proszę Państwa o głos, w zamian obiecując, że zrobię wszystko co w mej mocy, by udowodnić, że był to strzał w 10!

Myślmy globalnie, wybierajmy lokalnie.

Andrzej Rykaczewski

Ad 9.

Jestem zdecydowanym zwolennikiem powstawania hal targowych, które przysłużą się  zwiększeniu sprzedaży produktów rolniczych bezpośrednio od ich producentów. Uważam, że te produkty są najzdrowsze i najbardziej wartościowe, a skrócenie łańcucha sprzedaży służy nie tylko producentowi, ale nade wszystko konsumentowi, który otrzymuje najświeższy towar.  

Będę wspierał samorząd w pozyskaniu dofinansowania ze środków z budżetu państwa lub środków unijnych, w zależności od prowadzonych naborów.

Będę współpracował z samorządem, uczestniczył w konsultacjach i wesprę każdy projekt służący rozwojowi Iławy.


Ad. 10.

Nauka języka obcego, podobnie jak i nauka każdego innego przedmiotu opracowany jest w podstawie programowej.

Kształcenie w szkole podstawowej stanowi fundament wykształcenia. Zadaniem szkoły jest łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju. Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia. Najważniejszym celem kształcenia w szkole podstawowej jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia.

Ważnym zadaniem szkoły jest kształcenie w zakresie porozumiewania się w językach obcych nowożytnych. W klasach I–VI szkoły podstawowej uczniowie uczą się jednego języka obcego nowożytnego, natomiast w klasach VII i VIII – dwóch języków obcych nowożytnych. Od klasy VII uczniowie mogą także realizować nauczanie dwujęzyczne, jeżeli szkoła zorganizuje taką formę kształcenia.

Nauka języka obcego w szkole ponadpaństwowej powinna być oparta na założeniu, że nauczyciel jest przewodnikiem i doradcą uczniów, pomagając im rozwijać wszystkie sprawności i umiejętności językowe oraz zdobywać wiedzę praktyczną, mającą zastosowanie w konkretnych sytuacjach życia codziennego. Nauczyciel winien motywować uczniów do pracy, kształtować i wspierać ich autonomię, aby samodzielnie i w sposób odpowiedzialny stosowali zdobyte umiejętności w nowych sytuacjach. Nauczyciel powinien przygotować uczniów do egzaminu maturalnego z języka obcego na poziomie podstawowym i rozszerzonym, uświadamiając im jednocześnie znaczenie znajomości tego języka w ich przyszłych studiach i pracy zawodowej. Zakładam również, iż nauczyciel musi rozbudzać w uczniach ciekawość świata i otwartość na innych, przygotowując ich w ten sposób do życia w nowoczesnym świecie i zjednoczonej Europie, wśród ludzi o różnych obyczajach i tradycjach.

Nacisk na konwersację stanowi więc bardzo ważny element nauki języka obcego i według mnie, jest najważniejszym elementem nauki języka obcego. Jako Poseł na Sejm RP, wystąpię z interpelacją do MEN, z zapytaniem, czy możliwym jest wprowadzenie takich zmian w programie nauczania, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom Uczniów lub czy możliwe jest dofinansowanie do zajęć dodatkowych z native speakerami.




Ad.11.

Strzelnica otwarta to jeden z najpopularniejszych typów strzelnic cywilnych. Oznacza to, że stanowiska strzeleckie nie znajdują się w budynku. By stworzyć taką strzelnicę, trze spełnić szereg warunków.

Wybór lokalizacji to najważniejsza sprawa i trzeba wziąć pod uwagę szereg rozporządzeń Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Środowiska, a także z Ustawy o Broni i Amunicji.

Strzelnica nie może być zlokalizowana w parkach narodowych i rezerwatach, ani tam, gdzie planowana jest zabudowa przeznaczona dla ludzi. Na terenie strzelnicy poziom wód gruntowych nie może być płycej niż na głębokości 1 m pod powierzchnią gruntu. Jest to związane z kwestią przenikania do gleby ołowiu, który ją zanieczyszcza. Lokalizacja strzelnicy ma też gwarantować ochronę środowiska przed hałasem. Hałas spowodowany strzelaniem nie powinien przekraczać norm oraz limitów dopuszczalnego poziomu hałasu dla otaczających zabudowań oraz siedlisk ludzkich.

Oczywiście poza kwestiami przepisów są też kwestie zdroworozsądkowe. Wiadomo, że im bardziej strzelnica oddalona jest od osiedli mieszkalnych, tym lepiej, bo hałas nie będzie nikomu przeszkadzał. Pomocna może być też naturalna osłona, jaką stanowi las – drzewa dobrze wytłumiają dźwięki. Wybierając lokalizację, trzeba dokładnie przemyśleć, jak ma funkcjonować strzelnica. Jeśli planujemy organizować duże imprezy, eventy i pikniki lepiej, jeśli teren zlokalizowany jest poza miastem i jest odpowiednio obszerny. Gdy planujemy głównie usługi indywidualne, kluczowy może być dogodny dojazd, także komunikacją publiczną.

Najważniejszym więc jest zabezpieczenie odpowiedniego miejsca i spełnienie szeregu warunków, natomiast podpisanie umowy z instruktorem strzelania będzie już kwestią dużo łatwiejszą. Nie musi to być żołnierz, może to być policjant lub myśliwy. Możemy wziąć przykład z Ostródy i zaczerpnąć wiedzy od naszych sąsiadów. Jako Poseł na Sejm RP i kontynuator Posła Zbigniewa Babalskiego w regionie, na pewno wesprę tę inicjatywą, gdyż w dzisiejszych czasach, stoję #MuremZaPolskimMundurem.

Będę wspierał każdą inicjatywę, która zachęci młodych ludzi do służby i obrony Ojczyzny.


Ad.11

Zakupy z dowozem to funkcjonalność, która cieszy się dość dużym powodzeniem już w tej chwili. Uważam, że można zaangażować fundacje, stowarzyszenia i wolontariaty, które pomagałby starszym i potrzebującym tego typu wsparcia. Z chęcią o tym podyskutuję!


Ad 14


Temat wyspy poruszał w swoim programie kandydat na burmistrza Iławy Pan Mikołajczyk gdzie w początkowej fazie zagospodarowania wyspy przewidywał strefę rekreacyjno –wypoczynkową dla mieszkańców Iławy i turystów. Zgadzam się z tym kierunkiem by wyspa była dostępna dla mieszkańców ale odnośnie szczegółów to proponuję debatę z mieszkańcami by określili swoje potrzeby i oczekiwania. Jest to uczciwe i budujące społeczeństwo obywatelskie .


Ad.15

 Uważam, że doskonałym sposobem na usprawnienie procesu rejestracji, jest skorzystanie z przykładów z większych miast i wprowadzenie tzw. kiosków do samodzielnej rejestracji.

Kioski to stojące stanowiska, w których pacjent sam może dokonać rejestracji. Przypominają stanowiska z McDonald’s w których klienci dokonują zakupu jedzenia. To tak naprawdę prosty tablet lub monitor z klawiaturą. Pacjent może dokonać przy tym stanowisku rejestracji wizyty lub potwierdzić swoją obecność w przychodni. Dzięki temu rozwiązaniu pacjenci częściej odwiedzą przychodnię,  ale przede wszystkim kolejki do rejestracji zmniejszą się. 

Jako Poseł na Sejm RP, zgłębię temat i zrobię co w mojej mocy, by zdobyć dofinansowanie na taki sprzęt dla Iławskich przychodni.


Ad. 16.

Temat ryb a właściwie ich ochrony jest mi dobrze znany poprzez współpracę i pomoc dla Społecznej Straży Rybackiej w Iławie. Z przedstawicielami tej straży byłem u wojewody oraz w ministerstwie czego wynikiem była wizyta w Iławie ministra Gróbarczyka i panelowa dyskusja o problemach wędkarzy i właśnie Społecznej Straży Rybackiej. Dodatkowo na spotkaniu były poruszone sprawy dotyczące Wód Polskich i niejasności niektórych zapisów– pomosty, dostępność brzegów oraz o ochronie środowiska.

Jestem zdecydowanym zwolennikiem zwiększenia zarybienia w Jezioraku.

Zarybianie traktuje się obecnie jako jeden z czynników zagospodarowywania jezior.

Będę wspierał wszystkie działania, w konsultacji z przedstawicielami jednostek odpowiedzialnych za dobrostan jezior, głównie z ichtiologami oraz przedstawicielami kół wędkarskich.

Nie pozostanę obojętny na zgłaszane mi problemy. 


Ad. 17

Jako Poseł na Sejm RP wystąpię z interpelacją do Ministra Cyfryzacji w sprawie dotyczącej likwidacji wykluczenia technologicznego dla mieszkańców okręgu 34. Będę także monitorował programy na dofinansowania dla kluczowych inwestycji dla informatyzacji projektów.


Ad. 18

Specjalistą od spraw dotyczących nieba jest Dyrektor TVP Nauka, Pan Robert Szaj. 

Wystąpię do Niego z prośbą o spotkanie i wsparcie projektu. Jestem pewien, że ogrom wiedzy Pana Dyrektora oraz Jego zaangażowanie w sprawy dotyczące szerzenia nauki, nie pozostaną bez odzewu.


Ad. 20

Jestem zdecydowanie za karaniem łapówkarzy i zrobię wszystko, by każde tego typu zdarzenie zostało publicznie potępione. Urzędnicy mają służyć społeczeństwu, nigdy na odwrót!


Ad. 29

Jestem od 25 lat przedsiębiorcą i znam problem promocji małych firm .W celu pomocy MSP byłem współzałożycielem Regionalnej Izby Przemysłowo Handlowej Warmia i Mazury z siedzibą w Iławie. Organizowaliśmy wiele programów i konferencji w tym międzynarodową w programie PLATO wspólnie z Izbą Belgijską. Zorganizowaliśmy również dwie wystawy produktu lokalnego w Iławie. Niestety by promocja się udała i miała szansę wpisania się na stałe konieczna jest również współpraca samorządu. Uważam że żaden samorząd czy to gospodarczy czy samorządowy nie mogą ze sobą walczyć gdyż muszą współpracować i być dla siebie wzajemnie partnerami na równych prawach. Widzę światełko w tunelu poprzez tworzenie Inkubatorów Przedsiębiorczości, różnych Fundacji czy Stowarzyszeń, jest to dobry kierunek ale potrzebuje autentycznego zaangażowania tych dwu stron. Jako osoba która wyrosła z działalności gospodarczej będę wszelkimi sposobami wspierał rozwój i promocję MSP oraz dużych naszych firm które potrzebują wsparcia nie tylko w nawiązywaniu kontaktów handlowych ale i wsparcia w urzędach administracji Państwowej.

 

Ad.1


Edukacja praktyczna jest ważnym aspektem nauczania.

Rozwój i podniesienie prestiżu szkół zawodowych i techników jest w moim odczuciu niezbędny.

Trzeba zabiegać o wsparcie kadry nauczycielskiej, poprzez dostęp do najlepszych i najbardziej zaawansowanych pomocy dydaktycznych i sprzętów do nauki zawodu.

Inwestycja w nauczycieli, to również inwestycja w przyszłość naszych dzieci. Jako Poseł na Sejm RP będę o to zabiegał.


Ad. 2.

Chętnie wezmę udział lub nawet zostanę współorganizatorem debaty publicznej dotyczącej terenów zielonych w Iławie.

Na debatę zaprosimy przedstawicieli instytucji kompetentnych w dziedzinie oraz mieszkańców. Wierze, że wspólnie wynegocjujemy satysfakcjonujące wszystkich rozwiązanie.

Ze swojej strony deklaruję pomoc i wsparcie.


Ad. 3

Uważam, że trzeba wspierać naszą wspaniałą i dobrze wykształconą kadrę medyczną: lekarzy, pielęgniarki, położne, ratowników medycznych i diagnostów laboratoryjnych. Maszyna pozbawiona uczuć i empatii w moim odczuciu nie zastąpi człowieka. Trzeba doinwestowywać służbę zdrowia, wzbogać kadrę i wyposażenie placówek medycznych i o to będę zabiegał jako Poseł tej ziemi.


Ad. 4

Z pewnością jest to ciekawy pomysł, jednak jego realizacja jest domeną przedsiębiorców, nie polityków.

Sam jestem przedsiębiorcą, dlatego zawsze wspieram inicjatywny, mogące przysłużyć się stworzeniu nowych miejsc pracy oraz aktywizacji mieszkańców.

Z punktu widzenia potencjalnego konsumenta jestem za, natomiast działania zmierzające do realizacji pomysłu trzeba pozostawić inwestorom.


Ad. 5

Remonty dróg to zadanie samorządów.

Pomimo systematycznej poprawy, stan polskich dróg samorządowych wciąż stanowi jedną z podstawowych barier ograniczających wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także jest czynnikiem obniżającym aktywność gospodarczą, inwestycyjną oraz konkurencyjność regionów i poszczególnych ośrodków gospodarczych.

Rząd Prawa i Sprawiedliwości realizuje obecnie wiele programów, których celem jest poprawa infrastruktury drogowej, między innymi: 

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)

Rada Ministrów przyjęła 13 grudnia 2022 r. nowy program drogowy - Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), w którym została zaprezentowana lista inwestycji na drogach krajowych zaplanowanych przez rząd do realizacji w rozpoczętej III dekadzie XXI w.

Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku

4 października 2022 r. Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 roku. Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej to pierwszy tego typu średniookresowy dokument dotyczący kompleksowego utrzymania sieci dróg krajowych. Na realizację wszystkich prac ujętych w Programie przewidziano 58,3 mld zł.

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (dawniej Fundusz Dróg Samorządowych)

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD) stanowi kompleksowy instrument wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Jego celem jest przyspieszenie powstawania nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym, stanowiącej ważny element prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki oraz przyczyniającej się do poprawy poziomu życia obywateli.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)

Inwestycje na drogach krajowych realizowane są obecnie zgodnie z Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), który został zatwierdzony 8 września 2015 r. uchwałą Rady Ministrów. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) określa kierunki działań oraz priorytety inwestycyjne w zakresie rozwoju sieci dróg krajowych w Polsce. Program dokonuje diagnozy stanu obecnego sektora drogowego, definiuje zarówno cele planowane do osiągnięcia, jak i kluczowe obszary stanowiące tzw. wąskie gardła w transporcie osobowym i towarowym oraz odnosi się do zobowiązań i wyzwań, jakie stoją przed Polską w najbliższym czasie.

Jako Poseł na Sejm RP będę wspierał samorządy w pozyskiwaniu dotacji na remonty dróg, tak jak dotychczas wspierał je Pan Poseł Zbigniew Babalski.

Ad. 6.

Palenie śmieci w przydomowych piecach – ten proceder w sezonie grzewczym pogarsza jakość powietrza. Odpowiedzialność za taki stan ponoszą zwykli obywatele – najczęściej mieszkańcy domków jednorodzinnych, którzy w ramach oszczędności palą śmieci w piecach. Trują siebie i swoich sąsiadów.

Jak bardzo jest to rozpowszechniony proceder, świadczą wielkie chmury czarnego dymu nad całą Polską – czy to mała wieś, czy wielkie miasto, ogromna willa czy biedna chatynka. W niektórych miejscach dochodzi nawet do tego, że zwykłe wyjście na spacer staje się wręcz niemożliwe z powodu ogromnych ilości dymu i pyłu w powietrzu.

Wydajność energetyczna spalania nieposegregowanych śmieci jest niewielka, a konsekwencje mogą być bardzo poważne. Domowe kominy, pozbawione filtrów, produkują więcej zanieczyszczeń niż zakłady czy spalarnie śmieci – alarmują ekolodzy. Dotyczy to osiedli domów jednorodzinnych, ale także kamienic ogrzewanych piecami kaflowymi.

Szczególnie niebezpieczne dla zdrowia jest spalanie odpadów z tworzyw sztucznych np. butelek typu PET, worków foliowych, odpadów z gumy czy lakierowanych materiałów. W wyniku spalania tego typu odpadów emitowane są rakotwórcze dioksyny, których toksyczny wpływ na zdrowie może objawić się dopiero po kilkudziesięciu latach np. w postaci chorób nowotworowych.

Aby ograniczyć, a w konsekwencji wyeliminować spalanie śmieci w domu, dostępnych jest szereg szereg programów dofinansowujących wymianę pieca, ocieplenie mieszkania, czy też zakup węgla. Oczywistym jest, że w skrajnych przypadkach pomoc nie dotrze do wszystkich, wtedy też można zastosować mandat karny (ten sprawdzi się tylko u tych, których stać na jego opłacenie). W przypadku skrajnego ubóstwa, do problemu należy podejść indywidualnie i zintensyfikować działania, by takim gospodarstwom dopomóc.

Ad. 7

Uważam, że jest to zadanie dla organizacji pozarządowych. Parlamentarzyści nie mają takich kompetencji. Jest szereg aktywności, które można dofinansować, jednak te wymienione, są raczej postrzegane w ramach pasji, czy też hobby, niż codziennej aktywności na świeżym powietrzu. Zdecydowanie wolałbym pomagać uzyskać dofinansowanie dla piłkarzy czy lekkoatletów.

Ad. 19, 21

Cały sektor kultury ma duży wpływ na rozwój nie tylko rozwój społeczny ale, również gospodarczy. Aby w pełni wykorzystać potencjał kultury, musi zostać zapewnione jej stabilne finansowanie, a co za tym idzie najważniejszy dla kultury jest mecenat państwowy. W ciągu ostatnich kilku lat widzimy, że jest progres, że rząd przykłada do kultury większą wagę. Bez dotacji ze strony państwa nie mógłby się na taką skalę rozwijać film, czasopisma, książki, edukacja artystyczna, czy muzea. 

Od ponad 7 lat w Polsce zrealizowano kilka tysięcy inwestycji w kulturze, w tym ponad 300 dużych inwestycji muzealnych. Nakłady na zabytki i kulturę to inwestycja prorozwojowa. Do tego należy dodać zwiększenie nakładów na zabytki w ramach funduszy wojewódzkich. W tym obszarze przez wiele lat nic nie zrobiono.

Państwo powinno być animatorem zmian, pozwalając działać pasjonatom i twórcom kultury. 

Z uwagą śledzę programy realizowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2015 roku funkcjonują systemowe rozwiązania, które mają służyć niwelowaniu barier kompetencyjnych i finansowych, szczególnie dla grup narażonych na wykluczenie społeczne. Na ten cel duże środki zabezpieczone są w ramach programu Kultura Dostępna.


Ad.22

MKIDN z powodzeniem realizuje już program "Promocja kultury polskiej za granicą".

Strategicznym celem programu jest wykreowanie pozytywnego wizerunku Polski poza granicami kraju oraz trwałe zakorzenienie wśród zagranicznych odbiorców znajomości dorobku artystycznego i intelektualnego Polaków. Istotne dla realizacji celów programu jest pokazanie polskiej kultury w różnorodnej formie, poprzez prezentację dokonań wybitnych polskich artystów, w ramach prestiżowych przedsięwzięć kulturalnych. Zadania wsparte w ramach programu staną się swego rodzaju wizytówką polskiej kultury, budującą wizerunek Rzeczpospolitej Polskiej jako państwa nowoczesnego, otwartego na międzykulturowy dialog, a także świadomego swojego wielowiekowego wkładu w kulturę europejską. Działania na rzecz promowania polskiej kultury mają szczególne znaczenie w czterech równorzędnych geograficznych obszarach priorytetowych: Europa, państwa Kaukazu Południowego (Gruzja, Azerbejdżan, Armenia), Azja Wschodnia (Japonia, Chiny, Republika Korei, Wietnam), kraje istotne w kształtowaniu dialogu polsko-żydowskiego, ze szczególnym uwzględnieniem Izraela i Stanów Zjednoczonych. Powyższy katalog państw, nie ma charakteru zamkniętego, jednak wybór kraju priorytetowego będzie skutkował wyższą oceną strategiczną wniosku.

Natomiast promowanie regionu w kraju jest już także realizowane np. za sprawą realizacji wielkich przedsięwzięć telewizyjnych np. "Roztańczona Polska", czy też nagrywanie programów śniadaniowych.

Dodatkowym atutem są koła gospodyń wiejskich, które poprzesz swoją sztukę kulinarną propagują nasz region i nasz tradycje.

Jako Poseł na Sejm RP będę promował region iławski, z uwagi na jego niepodważalne atuty turystyczne i przyrodnicze, np. zapraszając na konferencje terenowe.

Ad. 25

Każdy inwestor projektując nowy budynek czy to przemysłowy czy użyteczności publicznej projektuje ułatwienia dla osób niepełnosprawnych a więc zaczynając od podjazdów po łazienki i jadalnie .co do budynków istniejących to istnieje rządowy program Dostępność Plus na lata 2018-2025 r .Jest to kompleksowy program z którego celem jest podniesienie jakości i niezależności życia osób niepełnosprawnych nie tylko poruszających się na wózkach ale również osób niewidomych ,słabowidzących ,słabosłyszących oraz o szczególnych potrzebach np. osób po udarach czy starszych potrzebujących pomocy. Mówimy tu nie tylko o dostępności do przestrzeni publicznej urzędy ,szkoły ,przedszkola ,placówki lecznicze ,szpitale ale i transportowej – remonty dworców kolejowych ,przejść dla pieszych czy dostępności w życiu gospodarczej refundacje dla pracodawców w dostosowaniu miejsc pracy dla niepełnosprawnych .Program dostępność plus przewiduje na lata 2018-2025 kwotę około 23,2 mld złoty na poprawę właśnie dostępności dla w/w osób. Powyższe środki pochodzą z różnych źródeł - środki krajowe ,fundusze celowe np. PEFRON ,fundusze europejskie ,środki samorządowe stanowiące wkład krajowy niezbędny do współfinansowania działań funduszy europejskich.